Sunday, June 26, 2011

sambungan cerita 8


Cerita wartawan yang mula2 sampai kat tmpt kejadian -

Sebuah memori..

4 Jun 1977, selamanya akan terukir dalam ingatanku. Ini adalah hari ketika Malaysia Airlines penerbangan 653 dengan 100 penumpang termasuk tujuh anggotanya terhempas secara misteri di paya bakau, Tanjung Kupang di Johor.

Boeing 737 dari Penang untuk ke lapangan terbang Kuala Lumpur Subang jam 7:20 ketika jatuh secara misteri mengorbankan 100 orang.

Di antara penumpang Menteri Pertanian, Dato 'Ali Haji Ahmad, Ketua Jabatan Pekerjaan Umum, Dato' Khalid Mahfuz, dan Duta Besar Cuba untuk Jepun, Mario Garcia. Pilot Kapten G.K. Ganjoor.

Pada sekitar 7:50, sedangkan pada ketinggian 4.000 meter di atas Bata Arang dan turun menuju Subang kapten dilaporkan ada perampas tak dikenali. Menara Subang, akan memberitahu pihak berkuasa, yang membuat persiapan kecemasan di lapangan terbang.

Beberapa minit kemudian Kapten Ganjoor melaporkan bahawa mereka melanjutkan perjalanan ke Singapura. Semua komunikasi di antara kapten dan menara hilang sekitar pukul 08:15.

Ketika saya tiba di lokasi warga Kampung Ladang, di Tanjong Kupang memberitahu saya bahawa mereka melihat pesawat meletip dan terhempas sekitar pukul 20:45 pada kelajuan tinggi diikuti oleh letupan dan runtuhan terbakar jatuh di paya. Seperti yang dinyatakan, tiada yang terselamat.

Untuk wartawan, yang meliputi kemalangan udara adalah ujian kemahiran mereka dalam pengumpulan berita.Kami dah biasa dengan kehilangan nyawa tetapi ketika itu terjadi kita harus meletakkan kesedihan dan meneruskan pekerjaan untuk mendapatkan butiran sebrapa banyak.

Bercakap mengenai kelajuan, jika menyertai Bernama, itu menjadi tanggungjawab yang wajib.

Kelajuan adalah satu hal, tetapi harus segera anda perlu untuk mengetahui tentang insiden pertama. Oleh kerana itu penting untuk memiliki kenalan yang tepat.

Dalam kes saya, saya punya keduanya. Juga penting, adalah memiliki linkman tepat di meja berita di ibu pejabat terutamanya jika kejadian tersebut berlaku pada malam hari.

Bagi saya, kemenangan pasti di samping saya pada malam itu atau saya mungkin akan harus tahu tentang kejadian jam kemudian. Tetapi beberapa perasaan luar biasa atau menyebutnya intuisi menyelamatkan saya dari yang sangat dimarahi harus saya mengenal tragedi akhir. Saya sebenarnya nak ke Singapura pada malam itu dengan dua teman untuk melihat kehidupan malam di Republik. Ketika kami melewati pejabat Bernama dalam perjalanan ke jalan lintas, saya mengajak teman saya untuk berhenti dan dibatalkan idea kembali terlambat dari Singapura walaupun keluarga saya menghabiskan cuti sekolah Disember. Saya pergi ke pejabat dan memutuskan untuk menyelesaikan laporan bulanan. Tak lama selepas itu, saya menerima panggilan telefon dari teman saya ahli politik, Datuk Abdul Rahman Yasin, yang mempunyai hotel berdekatan meminta saya untuk datang untuk minum. Dia rupanya melihat lampu pejabat dan menduga bahawa aku masuk

Semasa saya di hotel, saya melihat anggota polis kelihatan cemas. Bahawa telah berlaku kemalangan pesawat di Tanjung Kupang beberapa jam lalu dan mereka menuju ke sana. Doktor teman saya Nawawi Thamby dari Sebuah hospitalmemberitahu bahawa ada pesawat telah jatuh di Tanjung Kupang dan bahawa ia telah dipanggil untuk bersiap sedia kecemasan di hospital berkenaan.

Terus terang, ini adalah pertama kalinya aku mendengar tentang Tanjung Kupang yang berada sekitar 90 minit dari Johor Baru dan 30 minit dari Gelang Patah yang saya kenal.

Saya segera bergegas kembali ke pejabat untuk telefon ofis di KL tapi sebelum saya boleh melakukannya, telefon berdering. Pada baris tersebut, adalah teman baik saya Abdul Karim Shukor yang mengatakan kepada saya bahawa pesawat MAS telah jatuh di RPT Tanjung Tuas Tanjung Tuas di Singapura. Saya dibantah mengatakan bahawa kemalangan itu pada jiwa Malaysia. Dia bertanya apakah saya yakin dan kerana aku tegas dia bijaksana memutuskan untuk membiarkan wartawan di Singapura menangani masalah ini jika benar di Singapura.

Sebelum bergegas ke tempat kejadian, saya menelefon dua wartawan yang dengan biro, pembekal tele-printer dan bahkan office boy datang ke pejabat segera. Tidak ada telefon, pager atau laptop kemudian tapi untungnya semua kakitangan mempunyai telefon dan kebetulan berada di rumah.

Meskipun saya sangat ingin bergegas ke tempat kejadian, saya telah belajar selama latihan mengejek pada laporan bencana seperti kemalangan pesawat dan kereta api saat menghadiri kursus kewartawanan lanjut di Berlin, Jerman bahawa meja berita harus menetapkan tugas khusus untuk wartawan Hanya kemudian akan liputan.menjadi co-terkoordinasi dan lebih baik. Saya bertanya Bustamam untuk mengawasi dengan para korban rumah sakit dan wawancara jika ada dibawa untuk rawatan dan juga bekerja sama dengan pihak berkuasa. Saya memutuskan untuk mengambil Noraini Abu Bakar dengan saya untuk adegan di dalam kereta kerana alasan logistik.

\ Apabila kami tiba di tempat kejadian, rawa-rawa bakau yang gelap gelita. Polis menggunakan lampu senter dan menyiapkan generator untuk beroperasi lampu sorot.

Kami berdua adalah wartawan pertama di tempat kejadian. Saya tahu kemudian bahawa para wartawan yang lain telah mendapat angin itu sangat terlambat dan pergi ke Tanjung Tuas di Singapura.

Malangnya, Bernama tidak mempunyai perkhidmatan gambar itu.

Yang mengejutkan kami, pemandangan tidak banyak menyerupai kemalangan udara.Walaupun kekurangan gerakan dalam paya, kita memendam harapan selamat wawancara. Seperti msudah di i jelas tidak ada yang selamat, apalagi seluruh tubuh. Hanya ada berserakan potongan-potongan daging seperti tangan dan kaki. Polis dan petugas pemadam kebakaran itu sudah tidak sanggup. Hanya dari melakukannya fajar kepada kita bahawa pesawat itu meletup seperti bom sebelum memukul tanah. Itu sebabnya tidak ada tubuh yang sempurna.

Sudah saatnya laporan adegan pertama. Kami perlu pergi ke Gelang Patah untuk mencari telefon awam yang terdekat. Karim lega mendengar saya dan dia penjelasan saya pada apa yang mereka telah berkumpul dari MAS dan Kementerian Pengangkutan ada. Tidak banyak detail dari mereka baik Waktu itu. Berlalu dengan cepat. Kami menghantar laporan lain dalam awal pagi. Matahari sudah terbit apabila kami menuju untuk laporan adegan ketiga dan kita boleh melihat teman-teman kita dari media lain melintas di arah beberapa jam melawan terlambat kerana sia-sia perjalanan ke Singapura. Pokoknya, kerosakan sangat minim sebagai surat khabar telah pergi untuk mencetak, yang termasuk laporan Bernama.

Ketika saya hendak mengajukan laporan ketiga, telefon di stan itu keluar dari perkhidmatan. Kerana tidak ada bilik telefon lain di kota koboi, kami putus asa Kami pergi. Ke pejabat polis dan seorang pegawai wajib kerana semua jenis panggilan yang dibebankan pula sebaliknya.

Sesuatu yang lucu terjadi di pejabat polis. Setelah mengambil bawah cerita, Karim meminta saya apakah saya boleh mendapatkan komen langsung dari Menteri Besar.Saya mengatakan kepadanya bahawa saya akan mendapatkan Bustammam untuk mendapatkan dia dalam JB Tiba-tiba seperti. Mimpi, Menteri Besar, Tan Sri Haji Othman Saat, berada di depan saya Dia. Datang ke sana untuk menanyakan arah dari polis kerana ia tidak yakin dari lokasi kemalangan.

Saya mengambil kesempatan untuk meminta komentarnya. Dia sama dalam gelap dan seperti yang saya hubungan yang baik dengan dia, ia meminta saya untuk kata belasungkawa biasa dan meminta keluarga terdekat menjadi tenang sebagai operasi menyelamat sedang berlangsung. Dia terkesan pada saya walaupun tidak mengutip dia berkata bahawa Dato Ali Haji Ahmad yang berada di dalam pesawat telah dibunuh sampai benar-benar yakin bahawa tidak ada yang selamat.

Karim kaget ketika saya memberinya komen-komen dari Menteri Besar.

Dia punya tertawa ketika saya mengatakan kepadanya episod. Pokoknya sebagai siang hari melanggar, aku bilang Ainon untuk kembali dan mempunyai rehat sebelum kembali ke pejabat seperti yang menjadi jelas bahawa tidak ada yang selamat.

Saya memasang naik dengan MB kembali ke tempat kejadian itu. Pagi dan gerombolan Pressmen telah berkumpul. Polis juga mengepung daerah tersebut.

Menteri pertama yang datang adalah Menteri Pengangkutan Tan Sri V. Manickavasagam. Pressmen dibenarkan dengan Menteri. Adegan itu tidak berbeza dari apa yang saya lihat sebelumnya. Tapi kali ini aku dapat melihat kawah besar.Rupanya pesawat dan kokpit telah tersedot oleh kesan.

Menteri pelancongan halaman tetapi tidak boleh memberikan banyak butiran kecuali mengatakan bahawa Malaysia Airlines dan jabatannya akan mengeluarkan kenyataan kemudian di Kuala Lumpur selepas mengumpul semua butiran.

Dia mengatakan kepada kami untuk menunggu Menteri Dalam Negeri Tan Sri Ghazali Shafie yang diharapkan akan tiba. Sekitar 20 minit kemudian, helikopter tiba dengan King Ghaz flamboyan kerana ia dikenali.

Saat ia dan tekan berjalan menuju lokasi kemalangan, agen reporter berita asing dari Singapura tidak sabar bertanya apakah itu adalah karya Tentera Merah Jepun.Dalam kemarahan, Menteri mencacinya untuk membuat andaian seperti itu bahkan sebagai pihak berkuasa Malaysia sedang berusaha untuk mencari tahu apa yang sebenarnya berlaku.

Meminta reporter apakah ia adalah seorang saintis datang dengan teori dan andaian, atau wartawan, ia mengatakan pemeriksaan terhadap dua Jepun di atas kapal menunjukkan mereka pengusaha asal dengan pendirian usaha di negara ini.Dengan demikian, katanya, itu nakal untuk menyambung kemalangan kepada tentera merah.

Melihat kemarahan Menteri, kepala Johor CID berhenti tekan dari masuk kecuali untuk krew RTM. Kami diberitahu bahawa tidak akan ada sidang akhbar.

Lelah dan mengantuk, aku terpojok para wartawan asing dan meminta mereka untuk membiarkan aku yang menangani dia ketika dia kembali.

Seperti yang saya baru saja dua minggu sebelumnya menemaninya di pesawat Cessna yang dipandu dari lapangan terbang Senai bagi Mersing untuk menutup kunjungannya ke sebuah kem pelarian Vietnam, saya yakin dia akan bicara padaku.Benar, ia berjalan dan melihat keadaan kusut saya menyuruh saya untuk kembali dan berehat kerana tidak ada satu yang bisa bertahan kerana cara pesawat jatuh.

Saya kemudian berkata padanya apakah dia boleh mencerahkan kita sebagai dengan beberapa butiran. Dia senang dengan jenis pendekatan dan dikatakan sebagai peristiwa yang menyebabkan kemalangan itu tetapi tidak dapat pin mata apa yang sebenarnya berlaku walaupun diduga pesawat dibajak.

Mulai hari itu, tekan dilarang akan tetap dekat TKP. Banyak teman-teman pegawai saya polis perlu menghabiskan beberapa hari di lokasi ditempatkan di khemah-khemah. Salah satu teman pegawai saya, menelefon saya di pejabat untuk menanyakan apakah saya boleh membawanya beberapa gelas bir. Saya wajib dan mendapati bahawa telefon telah dipasang di halaman. Saya mencatat nombor telefon dan sejak saat itu belayar halus untuk saya kerana saya boleh perkembangan terkini banyak kecewa dari orang lain di media.

Salah satu cerita saya melalui telefon adalah pemulihan dan kokpit pesawat dari dalam tanah termasuk perakam suara kokpit atau kotak hitam. Ini adalah bahagian terbesar pulih. Juga pulih adalah batang tubuh pelayan dengan nama tag utuh. Dia adalah seorang anak saudara dari bekas Perdana Menteri Tun Hussein Onn.

Semua yang lain sisa-sisa potongan daging yang didapati tidak boleh dikenalpasti dan mereka semua dikuburkan dalam sebuah makam tunggal di Kebun ini di Johor Baru empat hari kemudian, upacara adalah urusan menyentuh dan menyentuh sebagai khadi, dan imam dari Kristian, Buddha, Hindu dan agama Tao membacakan doa-doa akhir.

Sebuah peringatan didirikan di lokasi untuk mengingati kematian tidak masuk akal.

0 comments:

Post a Comment